Kungsleden Trail: Nikkaluokta - Abisko

08/08/08
Nikkaluokta, Kebnekaise, Singi, Sälka, Tjäktja, Alesjaure, Keron, Abisko
een tocht van 110km in een prachtige natuur.

110km tussen Nikkaluokta en Abisko Turiststation. Dit is het noordelijke stuk van de Kungsleden trail die in totaal een 440km is.

Na de inschrijving en ontvangst van eten voor twee dagen en ons controleboekje wilden we niet langer in Kiruna blijven. Met de lijnbus vertrokken we dan ook naar Nikkaluokta en instaleerden we ons op de kamplaats.

Lap-Donalds,
Zodoende konden we een bezoek brengen aan Ladtjoluspekåtan of in de volksmond “Lap-Donalds” aan het begin van de Ladtjojaure (meer). Dit is een “Have to see” als je in de regio bent. Je kunt er lekkere rendier burgers eten en een AA-pintje drinken terwijl je geniet van het zicht op het meer. Uitzonderlijk mooi wanneer je er bij zonsondergang bent. We konden dit niet doen tijdens de wandeling wegens geen tijd.

Het parcours:
  • Nikkaluokta – Kebnekaise 19km
  • Kebnekaise – Singi 15km
  • Singi – Sälka 12,5km
  • Sälka – Tjäktja 14km
  • Tjäktja – Alesjaure 12,5km
  • Alesjaure – Kieron 17,5km
  • Kieron – Abisko 17,5km
Er waren ongeveer 2100 deelnemers die in 7 schiften van start gingen in Nikkaluokta (spreek: Nikluokta). Dus zo telkens een 300-tal deelnemers. Na het zingen van het Sami volkslied konden we vertrekken om 10u 's morgens.

Dag 01 - 08/08/08

Kebnekaise Fjällstation 19km,
Het eerste gedeelte naar de Kebnekaise Fjällstation loopt volledig door een bos van laag groeiende bomen en struiken zonder noemenswaardige hoogte verschillen. Zodra we aan Lap-Donalds waren veranderde het bosgebied in een uitgestrekt landschap met aan de ene zijde het meer en zicht op de Kebnekaise. Na 4u40 wandelen bereikte ik checkpoint Kebnekaise. Enkele km verder zou Carsten op me wachten om te lunchen.

Singistugorna 15km,
In het station een nieuwe drinkbeker gekocht wegens andere gebroken door vallen. Enkele km verder lag Carsten vollop te genieten in de zon en was bijna aan het einde van zijn lunch. Eerst maar eens voetjes in het heerlijk koude water gestoken en wat eten opgewarmd. Om Singi te bereiken was er een klim naar 820m nodig om later terug af te dalen naar 720m. Een mooi wijds landschap dat gedomineerd word door de Kebnekaise. Rond 19u45 zag ik dan in de verte de checkpoint liggen gemarkeerd door de cyaan kleurige FjällRäven tenten. Om 20u06 was ik er en na een vriendelijke babbel met de mensen heb ik toch maar een rustpauze van om en bij het uur ingelast. Met Carsten had ik afgesproken om de tenten op te slaan langs de Singijäkka ongeveer 4km verderop richting Sälka.
Om 21u47 was de tent op de afgesproken plaats opgesteld en konden we avondmaal maken. Het weer was aan het veranderen, winderig en regen.

Dag 02 - 09/08/08

Sälkastugorna 12,5km
Het had de ganse nacht geregend en tijdens het ontwaken nog. De tent werd van binnenin opgeruimd om plaats te maken voor ontbijt, wat niet zo'n makkelijke zaak was. Hoe dan ook tegen 07u30 was het ontbijt verorberd en we wachten nog effen tot het zou ophouden met regen: noppes. Dan maar tent afbreken in de regen en buiten de rugzak aangebonden. Vertrek om 08u.
Ondanks de regen was het toch een aangename wandeling tot Sälka waar we de dag voordien al 4km hadden afgesnoept. Onderweg de eerste rendieren tegen gekomen.
In Sälka kwamen we aan om 11u27 waar we werden verrast met een heuse lekkernij: Aardappelpuree, rendiervlees en jam gewikkeld in een pannenkoek.

Tjäktja 14km.
Na de lekkernij terug op pad om het hoogste punt van de tocht te bereiken, Tjäktjapasset op 1150m. Dit weer door een wijds landschap waar we enkele rendieren al een stukje dichter konden waarnemen. De klim was zeer geleidelijk waardoor je boven kwam zonder het echt te beseffen, buiten de laatste 10-tal meter gerekend natuurlijk. Om 14u50 aankomst op de pas in een druilerige en mistige omgeving. Dat we hier al aan het checkpoint waren was wel mis. De pas moest nog overgestoken worden en dat was niet zo aangenaam. Een wandeling van 4km over keien met af en toe een streepje planken om de grootste oneffenheden te overbruggen.
De checkpoint was nog 1km van Tjäktjastugan verwijderd en lag aan de Sielmmajjra rivier. Aankomst 16u21.
Carsten was hier al ruim op me voor en zou dra weer vertrekken. We spraken af om te kamperen aan de volgde checkpoint Alesjaure 12,5km verder. In elk geval hij zou een bericht na laten bij het inchecken.
Dus heb ik hier rustig een potje klaar gemaakt en om 17u00 was ik ook al op stap naar de volgende halte.

Alesjaurestugorna 12,5km. met sauna
Zo, nu een rustige afdaling in een brede vallei met een aangename wandel ondergrond. De grote keien lagen erbij alsof ze er geplaatst waren om het landschap te sieren.
18u: ik had toch wel dorst. Terwijl ik mijn rugzak aan het betasten was, constateerde ik dat mijn tent riebedebie was. Nergens in de wijde omtrek te bespeuren. Dan maar terug maar zonder rugzak die ik in zijn regenhoes had gestoken en aan de kant achter gelaten. Andere deelnemers wisten me te vertellen dat mijn tent aan de checkpoint in Tjäktja lag. Amaai, ... heel da stuk terug ... de afgelegde afstand was voor niets geweest. Gelukkig, tentje lag er nog netjes ingepakt tegen een steen. Ik kan je verzekeren, ik was zeer opgelucht. En nu terug naar de rugzak waar ik om 19u mijn tent op gezet heb en in de slaapzak gedoken. Was te moe om nog naar Alesjaurestugorna te wandelen.

Dag03 - 10/08/08

Alesjaurestugorna nog 8km.
Om 04u15 al uitgeslapen en wou dan ook de verloren km van de dag voordien inhalen en hopen dat ik Carsten nog te zien zou krijgen.
Om 04u36 was tent al opgeborgen en was ik terug op weg voor de resterende 08km. Het was mooi weer en zonnig. Zou echter niet lang meer duren. Na nog enkele ontmoetingen met rendieren was het checkpoint rond 06u50 al in zicht. Hier ontbijt klaargemaakt en een halfuur uitgerust. Voor de sauna was er geen tijd meer.
Carsten was de dag voordien hier al om 18u45 aangekomen en zijn bericht was “Binn weiter”. Eerlijk gezegd, ik zou ook niet blijven wachten zijn.

Kieronstugan 17,5km,
08u: Het landschap wordt nu gedomineerd door het uitgestrekt meer met drie of vier verschillende namen, naar gelang de plaats dat je langs het meer bent. Mooi is het, ware het niet dat de wolken op een paar honderd meter boven je hoofd hangen. Maar om 13u kwam de zon er toch door en waren de laatste km op de flank van de Kartinvare naar de volgende checkpoint aangenaam met prachtige regenboog beelden. Eens over de brug van de Siellajåkka rivier was het nog een kleine km. Aankomst 14u26
Hier werden we weer verwend met lekkere pannenkoeken en jam en slagroom. Het weer was prachtig en ik ging dan ook languit voor een dik uur.
Hier kwam ik nog een andere bekende tegen, Joost Vanduinhoven een Nederlander uit Eindhoven waarmee we bevriend werden in Kiruna. Hij startte de dag na ons om 10u. Was hij hier al ...
Hij heeft blijkbaar ook al marathon gelopen en voor hem was dat blijkbaar een makkie. Fit was ie in elk geval nog. We spraken af om 's avonds rond 22u op de aankomstplaats een pint te pakken samen met Carsten.

Abisko Turiststation 17,5km eindpunt.
16u: Dus, ik moest nog 17,5km lopen om aan mijn pint te geraken.
Deze laatste km liepen door het “Abisko Nationalpark”. Als je niet echt weet wat mooi is, bezoek dan dit prachtig park. Buiten genieten van het landschap is er niets noemenswaardig meer te vertellen.
Tegen 21u22 was het eindpunt in zicht. Samen met een oudere man, die het aan zijn knieën had, wandelden we naar de aankomst waar we zoals alle deelnemers op een luid applaus werden verwelkomt om 21u41.

110km achter de rug en ik was gelukkig, niet omdat het afgelopen was, maar omdat ik heb kunnen genieten van deze wonderbare natuur. Dat ik er een vriend Carsten Fleck heb aan over gehouden waarmee ik in de toekomst nog wel wat paden zal bewandelen.

Dagen - km - tijden
  • Dag 01 - 38km - 12u.
  • Dag 02 - 27km - 11u.
  • Dag 03 - 43km - 17u